Doris en Helene, 3de plaats Van Melsenprijs

"Meelwormen zijn zoveel meer dan klein friemelend ongedierte."

Dit vertellen Doris en Helene (6 atheneum) in hun profielwerkstuk ‘Het effect van plastic eten op de groei van de meelworm’, waarmee zij de derde prijs hebben gewonnen van de Van Melsenprijs. Deze prijs wordt elk jaar uitgereikt door de Radboud Universiteit aan leerlingen die binnen hun profielwerkstuk op het gebied van eigen experimenteel onderzoek een bijzondere prestatie hebben geleverd.

Doris en Helene vinden biologie een ontzettend leuk vak en gaan beiden een biologie gerelateerde studie doen. Het maken van dit profielwerkstuk vonden zij daar alvast een goede voorbereiding op.

Van harte gefeliciteerd!

Bekijk hier het profielwerkstuk!

Volgens de jury

In een tijd van plastic soep is dit een relevant onderwerp! Als meelwormen plastic kunnen eten, wat is er dan nog allemaal mogelijk? Helene en Doris hebben zich (samen met hun hele familie, naar het schijnt!) gestort op het voeren van plastic aan meelwormen, en blijkbaar zijn ze erg aan de diertjes gehecht geraakt. Ze hebben daarbij veel kennis opgedaan over de verschillende soorten plastics op moleculair niveau, en dat blijkt ook belangrijk! Voor mij (Ronald Kleiss) was het een nieuwtje dat piepschuim geen stikstof bevat, en de nog 'onsmakelijker' is dan andere soorten plastic, maar de meelwormen malen daar niet om naar het schijnt.

Dit onderzoek is niet helemaal origineel zoals ook blijkt uit de (uitgebreide) lijst referenties, en de leerlingen hebben hun resultaten wel heel kwalitatief gehouden. Desalniettemin is dit een buitengewoon sympathiek werkstuk.