Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met na te denken over de toekomst

Decanen

Onze decanen helpen jou samen met vakdocenten, mentoren en ouders bij het kiezen van profielen en te ontdekken welke vervolgstudie het beste bij jou past. Begeleiding gebeurt in de tweede en derde klassen voor een deel in de keuzebegeleidingslessen. Je kunt altijd een persoonlijk gesprek aanvragen bij een van de decanen.

De hele schoolperiode werk je met een digitale methode die je helpt na te denken over jouw interesses en kwaliteiten. Je leert veel over jezelf en de mogelijkheden na de middelbare school.

Ervaar het zelf

Zit je in 2 mavo, dan doe je twee leerzame en vooral leuke snuffelstages bij bedrijven. Je bezoekt een beroepenbeurs waarbij je van alles te weten komt over beroepen waar jij geïntereseerd in bent en welke opleidingen hiervoor nodig zijn. In 3 mavo loop je een week stage bij een bedrijf waar je ook leert solliciteren. Het profielwerkstuk in 3 en 4 mavo staat helemaal in het teken van het onderzoek naar wat jouw mogelijkheden zijn in het vervolgonderwijs.

Ben je een 3 havo- of vwo-leerling? Dan loop je een dagje mee bij een bedrijf en ervaar je hoe het er daar in het echt aan toegaat. Bovenbouwleerlingen van de havo en het vwo gaan een dag proefstuderen bij een opleiding van hun keuze. De techneuten van deze afdelingen kunnen tijdens de Careerday van de TU Delft meer te weten komen over technologie en welke technische studies er zijn.

LOB-festival

Tijdens het LOB-festival (Loopbaanoriëntatie en -begeleiding) kunnen leerlingen uit de bovenbouw vragen stellen aan oud-leerlingen en ouders over hun studies en beroepen. Studenten van het mbo, hbo en wo vertellen over hun school of universiteit, hoe zij hun studie ervaren en geven tips over hoe je het eerste jaar van de opleiding het beste overleeft. Zo ontdek je welke vervolgstudie goed bij jou past.