Leerlingen aan de slag als mediamaker bij Beeld en Geluid!

Of we het nu hebben over tv, radio, internet, apps, games of smartphones: media zijn overal en iedere leerling maakt er gebruik van. Ze verwonderen, informeren, schokken, vermaken, ontroeren en vertellen. En dat allemaal tegelijkertijd, altijd en overal. Tijdens een bezoek aan het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum ontdekten leerlingen van 4 mavo de wereld van de media.

Nieuwe mediamakers

Bij Beeld en Geluid kregen de leerlingen een kijkje achter de schermen van radio en televisie en gingen zelf aan de slag als mediamaker. De opdracht van de eerste groep was: maak een 1 minuut durend nieuwsitem voor Instagram. In deze workshop leerden ze hoe de keuzes van de journalist de perceptie van de consumenten kan beïnvloeden. De tweede groep werd gevraagd om een trailer voor een televisieserie te maken. Zij leerden welke twaalf stappen je moet doorlopen om een pakkende trailer te maken. Beide workshops startten met uitleg over de aanpak en het gebruik van filmcamera- en geluidsopnameapparatuur.

Journalisten en acteurs met lef

Tijdens de workshops interviewden zelfs de wat verlegen leerlingen wildvreemden en de meest stoere jongens liepen met pruiken en bijzondere kleding rond voor de film die ze maakten. Zij waren allemaal opvallend creatief. Na afloop werden de beelden gemonteerd, bewerkt en van achtergrondgeluid voorzien. De resultaten zijn met elkaar bekeken. Zowel leerlingen als begeleiders kregen na afloop complimenten van het museumpersoneel.

Zoals de leerlingen zelf aangaven: “hele toffe workshops!”

Bekijk hier de foto's