Hoe ziet de ideale school eruit?

Op 6 februari 2020 organiseerde VO Haaglanden* een leerlingenconferentie in Den Haag. Tijdens deze dag dachten tachtig leerlingen, waaronder leerlingen van Lyceum Ypenburg, actief mee over de toekomst van ons onderwijs en de rol van de scholen van VO Haaglanden. Tijdens de workshops discussieerden zij met elkaar en deelden hun kijk op de wereld. Daarbij leerden zij hun mening te onderbouwen en goed te luisteren naar anderen.

Manifest

Tijdens de dag werden in de workshops stellingen verzameld om een manifest samen te stellen. Dit manifest werd aan het einde van de dag vol trots aan Arno Peters van VO Haaglanden gepresenteerd door de leerlingen. Beiden tekenden het manifest voor toekomstbestendig onderwijs in Den Haag.

Schoolplan

Dat de mening van de leerlingen meer dan serieus wordt genomen blijkt uit het feit dat Lyceum Ypenburg de uitkomsten van de leerlingenconferentie meeneemt bij het schrijven van het nieuwe schoolplan!

Na de opening gingen leerlingen aan de slag in vier verschillende workshops.

• In de klas
    Hoe gaan we met elkaar om in de klas? Tijdens deze workshop werden discussies gevoerd over onderwerpen zoals diversiteit, religie, seksualiteit en wat wel en niet oké is.

• Trendrad
    Welke trends en ontwikkelingen komen op scholen af? Hoe denken leerlingen hierover?

• Ideale school
    Hoe ziet de school van de toekomst eruit, als we deze helemaal naar onze wensen mogen ontwerpen?

• Ideale docent
    Over welke eigenschappen moet een docent beschikken? Wat vinden leerlingen belangrijk?

Lees hier meer over de conferentie, inclusief foto's.

* Het bestuur van Lyceum Ypenburg wordt gevormd door de Stichting Voortgezet Onderwijs Haaglanden, waaronder nog negen andere scholen in de regio vallen: Dalton Den Haag, De Einder, Gymnasium Haganum, Haags Montessori Lyceum, Johan de Witt Scholengroep, Maerlant-Lyceum, Maris College, Rijswijks Lyceum / Van Vredenburch College en Segbroek College.